Twoje źródło wiedzy o zdrowiu

Jak wrócić do normalności?

Sytuacja, z jaką mierzyliśmy się w ciągu ostatniego roku, odcisnęła się na wielu polach naszego życia.🤯 O ile wszyscy dostrzegają jej namacalne konsekwencje, związane z somatycznymi aspektami zdrowia i różnymi działami gospodarki, to mało kto myśli, jak ten czas wpłynął na naszą psychikę.🧐

Jeszcze jakiś czas temu home office było marzeniem wielu ludzi. Możliwość pracy z domu, bez potrzeby stania w korkach, bez konieczności osobistego kontaktu z szefem, wydawać by się mogło – życie bez stresu.😇 Czy jednak na pewno? A co z naszą naturą życia w społeczności i potrzeby kontaktów międzyludzkich? Przedłużająca się izolacja społeczna ma negatywny wpływ na nasz stan psychiczny. Badania pokazują, że prowadzi ona m.in. do obniżenia poziomu szczęścia, poczucia własnej wartości czy też podwyższenia poziomu stresu. Dodatkowo u osób których życie społeczne jest ograniczone, istnieje większe ryzyko wystąpienia stanów lękowych i depresji.😬

Kolejną sprawą jest wpływ izolacji społecznej na sferę fizyczną naszego zdrowia. Nauka wskazuje, że kontakt z innymi ludźmi ma wpływ na rozwój wielu układów regulacyjnych naszego organizmu, takich jak np. układ immunologiczny, autonomiczny układ nerwowy, działanie osi podwzgórze-przysadka-nadnercza.🧠 Wystąpienie takich problemów u dzieci może w konsekwencji wywołać zaburzenia tych mechanizmów w dorosłym życiu. Także badania wśród osób dorosłych pokazały, że brak kontaktów społecznych jest równie istotnym czynnikiem ryzyka wielu chorób co palenie papierosów, spożywanie alkoholu, niewystarczająca aktywność fizyczna czy otyłość.‼️

Poza tym ciągle jesteśmy bombardowani informacjami na temat zarażeń i zgonów, a do tego niejednokrotnie otrzymujemy błędne komunikaty, tak od władz, jak i z mediów. Nie wiemy jakie są fakty, czujemy się zdezorientowani i rośnie nasz niepokój. Z jednej strony boimy się o swoje zdrowie, a z drugiej ten strach jest irracjonalnie potęgowany.🤷‍♂️

Ze względu na to wszystko, tym bardziej zalecam na przyjrzenie się swojej psyche. To na pewno dobry czas na włączenie do codziennej agendy medytacji czy innych praktyk wyciszających. Pamiętajcie: „mental” jest niezmiernie istotną częścią zdrowia. Warto o niego zadbać.🙌

Facebook
Twitter
LinkedIn